donderdag 26 november 2009

werkplek

Van pierre


dit is één van de werkplekken (ik heb er 2). Een gloednieuwe woonhaven, met dien verstande dat deze woonhaven niet bedoeld is voor bewoners die alleen begeleiding behoeven maar bewoners die ook in een verder gevorderd stadium van dementie verkeren.
Het is een kleinschalig project. Er wonen 2 maal 6 bewoners en ieder heeft een eigen slaapkamer met badkamer.
Ik ben hier 1 middag in de week. We draaien hier nu een jaar en het is wonderlijk om te te zien hoe een paar van de bewoners veel "beter uit de verf" komen.
Ze kunnen ineens veel meer. Eén van de dames zag ik vanmiddag ineens zelfstandig lopen om te vragen hoe de radio uit moest want ze wilde Jan en Zwaan horen. (dvd).
Ten eerste liep die mw heel wankel en alleen onder begeleiding...ten tweede zat ze meestal wat te schudden en te suffen en begreep ze weinig, dachten we....ten derde.......blijkbaar begrijpt mw nu wel dat de radio en dvd niet hetzelfde is. Voor ons vanzelfsprekend maar voor iemand die hiervoor amper iets van de omgeving meekreeg heel bijzonder. Let wel.....men wordt niet beter!!!!!!!De dementie wordt ook niet minder!!!Maar men heeft wel meer grip op hun leven en hun gevoel.
Vaak vragen mensen wat ik er nu aan vind om voor deze doelgroep te werken. Nou....dit oa. Maar ook omdat ik soms zomaar ineens een glimlach krijg van iemand die bijna nooit reageert. Ik ben echt geen idealist hoor maar het geluk zit echt in kleine dingen (en dan heb ik het nu eens niet over mini's)

Van pierre

De andere kant van de gang. Natuurlijk kom je hier ook apparaten als een stoellift tegen maar de echt grote dingen als de grote tilliften staan wel uit het zicht.
De waszakken....tja.......foutje.....die horen daar niet


Van pierre



Een overbelichte foto van een zithoekje. De wasmand staat te wachten tot de was uit de droger komt zodat één van de dames de was op kan vouwen.
Hier wordt ook door het personeel zelf gekookt, kleding gewassen kortom de huishouding gedaan. (lakens ed gaan wel de deur uit)Boodschappen doen we vnl zelf.
Behalve alle pakken melk, vla en fris ed . (Vind de ARBO niet goed denk ik.)
Ik heb vanmiddag ook even boodschappen voor het eten vanavond gedaan (zonder bewoner dit keer want het regende wel heel erg) en was blij met het karretje op wieltjes. Het weegt nogal wat.....eten voor 14 mensen. Personeel eet mee nl.

Een volgende keer misschien ietws over mijn andere werkplek. Ook al een bijzondere plek, maar nu door de locatie.
Voorlopig ben ik 4 dagen vrij en ga me weer aan Pierre wijden!!!!!!!

6 opmerkingen:

  1. Hallo Tineke,

    Mooie ruimte zeg, ik vind het een prachtig beroep wat je uitoefent en dan die kleine dingen zijn goud waard.
    Bedankt dat je ons laat mee genieten.

    Groetjes Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi tineke
    wat een prachtige werkplek heb je daar...
    en het is zeker een prachtig beroep..
    net wat je zegt die ene glimlach daar doe je het voor!
    groetjes marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit en je hebt zeker een mooi beroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tineke het ziet er heel mooi uit
    fijn dat je ons een kijkje heb laten nemen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo he Tineke dat ziet er een stuk beter uit als die grote huiskaners en 6 peroons zalen toen ik in het Zonnehuis in Doorm werkte. Heel sfeervol allemaal.. Je hoort het steeds meer dat ze hiernaar terug gaan. Zoals je zelf merkt komt het vast ten goede aan de bewooners...Bedankt voor je foto's.

    Gr lenie

    BeantwoordenVerwijderen