maandag 11 januari 2010

Modellenstikster

Ooit ben ik modellenstikster geweest. Bij regenkledingfabriek Simplon in Groningen. Aan het Boterdiep. Een prachtig oud gebouw waar nu al jaar en dag een jongerencentrum is gevestigd. Er zullen nog maar weinig mensen zijn die weten wat Simplon ooit was.
In ieder geval daar heb ik het naaien en het beheersen van een naaimachine pas goed geleerd.
Weliswaar ben ik begonnen op een modevakvakschool maar daar vond ik eigenlijk alleen het hoeden maken leuk. Met name de halve modellen op schaal die we moesten maken vond ik vreslijk. (hoe anders kan het uitpakken).
Maar bij Simplon moest ik onder leiding van de coupeur de monsterjas in elkaar zetten die gebruikt werden voor de verkoop.
Niet dat ik dat direct mocht doen, nee het begon met het doorstikken van ceintuurs.
Net zo lang tot je in een beetje redelijk tempo een zuiver rechte naad kon stikken.
Toen kwam de voering, beetje bij beetje heb ik via het maken van binnenzakken, paspelzakken op de jas zelf en het inzetten van mouwen, voering alles onder de knie gekregen.
Het laatste wat ik daar gemaakt heb is een zware zwarte overjas voor de bereden politie. Ik weet nog dat die man met een centimetertje het aantal steken per 2 centimeter stond te tellen.
Waarom dit verhaal? Wel...het in elkaar zetten gebeurde louter en alleen met behulp van knipjes. Geen spelden, al helemaal niet rijgen en doorslaan had nog nooit iemand van gehoord. Dat schoot ook niet op natuurlijk. Je kreeg een pak geknipte lappen aangeleverd en daar maakte je een jas van. Volgens mij had ik niet eens een speldenkussen. Wel een strijkbout! Als de mouwkop wat ruimer uitgevallen dan het patroon bedoelde dan trok je aan het armsgat en "voegde" je met de punt van je schaar de te grote mouwkop in. Er mochten geen plooitjes in maar als je het goed deed perste je alle ruimte zo weg.
Alleen op knipjes dus.......
Wat doe ik nu met die SBS Blokken?
Als ik er geen papier opplak om langs het randje te stikken dan teken ik de naden wel in en gebruik spelden om de punten op elkaar te prikken.
Zou het daarom niet goed gaan???????

Met dank aan Esther, het middelppunt opnieuw gestreken en gestikt. Ietsje dichter bij elkaar.

1 opmerking:

  1. Nou het ziet er geweldig uit!! Ze waren vast blij met je daar.

    BeantwoordenVerwijderen