donderdag 1 april 2010

buit kringloop



Net toen ik weg wilde gaan met een doos kraaltjes, zakje schelpjes met gaatjes, 5 boeken en een pakket decoupagespullen zag ik in de lappenbak ineens een nieuwe lap liggen. Die lag er nog niet toen ik binnenkwam.
Klaprozen zowaar...genoeg voor een wikkeljurk en wikkelrok. Lekker voor op de camping!

en dan de column zoals die in het personeelsblad staat deze maand (iedere 2 maanden verzorg ik de column)

Het opgebakken niks van vandaag!

Husse met je neus ertussen. Dat kreeg ik als kind meestal te horen als ik vroeg wat we aten. Mijn kinderen kregen dat ook nogal eens te horen.....Ik heb het trouwens nooit kunnen vinden in de supermarkt...dat husse.
Hetzelfde als gisteren zei ik ook wel eens(als we kliekjesdag hadden). Totdat zoonlief in bijzijn van visite verontwaardigd uitriep...."O nee hè?, alweer niks?"
Rondsurfend op internet kwam ik nog een paar mooie tegen. Fiksbonen met haneknieën, kanarievogels met muizekeutels,gebakken mierenvoetjes. Deze moeders waren duidelijk creatiever dan de mijne.

Ondertussen blijft elke dag weer die vraag, Ook voor de gene die moet zorgen dat de te schaften pot ook inderdaad op tafel komt. Mijn moeder kookte gewoon datgene wat mijn vader uit de tuin of het bos haalde. Wat ze er precies mee deed weet ik niet, maar ik vond het eigenlijk nooit lekker. Ik wilde dan ook niet leren koken. Niets uit de tuin of het bos en al helemaal niets wat uit de winkel kwam.
Mijn carrière als kokkin ben ik begonnen met de aanschaf van vier kookboeken die hoorden bij "Baedeker voor de vrouw"(een naslagwerk van 25 delen voor de huisvrouw uit het midden van de 20e eeuw).
De weg tot het hart, heten deze vier naslagwerken.
De hele Baedeker heb ik me als beginnende huisvrouw aan laten smeren door de felicitatiedienst die op bezoek kwam als je in ondertrouw was gegaan. Volgens mij heb ik de kookboeken aan de eerste zoon die uit huis ging meegegeven. Alleen die van de tomatensoep heb ik nog.
Ik kon niet zo veel met die boeken, want er werd van mij verwacht dat ik Indisch kookte. Uiteindelijk heb ik dat ook wel geleerd maar dat duurde even.
Toen die noodzaak niet meer bestond ging ik gewoon de hollandse pot koken. daarna kwam de pastaperiode, de liflafjesperiode en de periode dat de echtgenoot kookte. Dat laatste beviel me nog het beste. Hoefde ik niet meer te bedenken welke producten van de schijf van vijf ik nu weer op tafel moest zetten. (tegen deze reden maakt echtgenoot, na het lezen van dit epistel, ernstig bezwaar. Het zou zo veel aardiger zijn als ik gezegd dat het mij beviel omdat hij zo goed kookt, maar dit terzijde).

Nu zijn we weer met ons tweeën, hoewel ik nog altijd voor vier personen kook. We eten dan de volgende dag "weer niks". En wat we eten? Dat zoek ik tegenwoordig al op zondag uit voor de hele week! Het hele menu! Niet dat er veel van terecht komt, want er komt werkelijk altijd iets tussen, maar het idee is goed en ik heb elke zondagmiddag iets te doen.
Vanavond? Eten we de boerenkool die ik gisteren in de planning had maar waar we geen zin in hadden. En morgen? Het opgegebakken "niks"van van vandaag.

Tineke...enz

Dit is in januari al geschreven vandaar de boerenkool

5 opmerkingen:

  1. Leuke buit heb je bij de kringloop opgediept en je column vind ik geweldig, zit nu nog even na te grinniken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie kringloop hebben jullie daar, steeds een geweldige buit!
    En je colum is ook heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Tineke ik herken veel in je collum. Ook ik had de hele Baedeker nu staan alleen de kook boeken nog in de kast. Maak ook veelal een menu voor de hele week ( heb een hekel aan boodschappen doen)maar we eten het dikwijls in ander volgorde.Het is een heel herkenbaar verhaal.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super lapje..leuke spullen
    geweldig verhaal...
    ken het ook ...husse tusse met je neus er tusse.
    kookboeken heb ik nooit gehad...
    geen idee meer waar ik nu precies heb leren koken..
    ook ik doe voor de hele week de vervelende boodschappen..en van mijn volgoorde die ik in geachten had komt meestal ook niets van terecht! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig verhaal Tineke,ik zit hier op de vroege morgen te grinneken.
    Heel herkenbaar, zal het uitprinten en boven de keuken hangen :)
    Mooie spulletjes heb je gescoord in de kringloop, vooral de lap met klaprozen!

    BeantwoordenVerwijderen