vrijdag 22 juni 2012

mensen en internet

Het is een mooi medium hoor dat internet.
Mensen ontmoeten elkaar via berichtjes. vaak omdat ze een gezamelijke hobby  hebben. Die berichtjes verschijnen dan meestal op een forum over een hobby die mensen delen.
Ik maak nu voor de derde keer mee dat een forum ter ziele gaat, of een andere koers gaat varen, omdat er verdeeldheid is tussen de leden.
Er wordt niet meer over de hobby bericht maar over allerlei andere,  soms vertrouwelijke, soms onnozele zaken die lang niet iedereen wil lezen...........als je daar niet op wilt reageren word je afgeserveerd.
Dit vertrouwelijke en het domme geleuter werkt alleen als je een klein groepje van mensen hebt die elkaar kennen, niet met een forum van meer dan 300 leden.
Het overgrote deel wil alleen tips geven en krijgen over die hobby.......
Dan blijkt ineens dat mensen die het forum "regeren" eisen stellen aan de gebruikers die niet in de forumregels staan...........
Het is mij wel duidelijk...........ik kijk eerst heel goed wat de regels zijn, en daar wil ik mij wel of niet aan houden, word ik wel of niet lid van dat forum.
Tuurlijk kan een moderator een slechte dag hebben en kribbig reageren op jouw berichtje, als de reactie en het berichtje na een half uur verwijderd zijn  vind ik dat prima.
Voor mij een teken dat dat er over nagedacht is............maar op sommige fora wordt er eindeloos door gemeierd......en ineens heeft iedereen een mening. En niet iedereen denk daar over na.
Is het wel zo'n mooi medium, dat internet?
Het is zo veilig en anoniem........er zijn mensen die hun mening kunnen ventileren terwijl ze dat in direct contact met mensen nooit zouden durven.
Aan de andere kant kunnen mensen ook veilig en anoniem hun gal en agressie spuien tegenover mensen die ze helemaal niet kennen. Bot zijn terwijl ze de omstandigheden van een ander niet kennen.............
Misschien is het wel niet zo,n mooi medium..........

4 opmerkingen:

  1. Jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt op het internet.Ik snap niet waarom volwassen mensen zo respectloos met elkaar om kunnen gaan. Ik hou het dus maar gewoon bij het bezoeken van poppenhuis en miniatuurblogs en het bijhouden van mijn eigen blogs want daar beleef ik veel plezier aan. Internet heeft dus gelukkig ook leuke kanten :)

    Fijn weekend en groetjes,

    Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet het jammer genoeg met je eens zijn Tineke, ik geloof dat je het altijd houdt dat er mensen zijn die andere mensen willen veranderen of hun regels willen opleggen. Ik vind het vreselijk jammer dat het zo gaat, waarom kunnen mensen elkaar nou nooit accepteren zoals ze zijn?????? Weet jij het?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig is niet iedereen zo en zijn er mensen die elkaar via internet hebben leren kennen en al jaren "met elkaar door 1 deur kunnen".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Tine........maar dat is dan ook een heel klein klubje (geworden)

    BeantwoordenVerwijderen