vrijdag 19 april 2013

Basishoedje

Omdat ik al een hele poos geen hoedjes heb gemaakt, eerst maar eens een basis hoedje. Om er in te te komen.




Om de rand mooi rond te krijgen gebruik ik een sigarenkoker als hoedenblok.
( in een ver verleden heb ik hoeden voor me zelf moeten maken, dat ging toch iets anders).

Het hoedje wordt geplakt. De stof wordt eerst op versteviging geplakt. Ik heb daar stevig tekenpapier voor gebruikt.



Zo wordt de bovenkant mooi plat.




Voor de voering knip ik de stof, met heel dunne vlieseline tegen het rafelen, iets kleiner dan het origineel zodat het er goed in past.




Ook de andere kant van de rand wordt er opgeplakt en afgewerkt met bv een picotrandje.
Wil je meer tierelantijnen kun je er eerst een gerimpeld kantje op plakken


Dat komt dan tussen de twee stoflagen uit piepen.

Ja, en dan spelen met kantjes, bandjes, veertjes, bloemen en alles wat je maar leuk vind.



Ik krijg dan altijd ideeën voor een heleboel andere hoedjes.




De eerste!
En zoals gebruikelijk ben ik niet helemaal tevreden



Ik heb een patroon gebruikt uit het boek van Sue Atkinson. Maar de opening is wel erg klein, zelf voor een poppenhoofd.



De onderrand is wel goed maar de bovenste niet.
Ik heb het net nagekeken in het boek maar het patroontje is voor een heel ander soort hoed haha. Zo een die boven op het hoofd wordt vast geprikt.
Zo zie je maar, eerst een proefje maken.




Ach, voorlopig mag het hoedje blijven.

Ik ben heel internet aan het afzoeken naar leuke hoeden. Het wordt nl geen victoriaanse winkel dus moet er wel wat moderns en excentrieks tussen zitten.
Jaren geleden heb ik al eens in Frankrijk op vakantie foto,s gemaakt van hoeden in een etalage. Ik wist toen al dat ik ooit een hoedenwinkel ging maken.
Het was trouwens mijn man die me op die winkel attent maakte en voorstelde om foto,s te maken.

5 opmerkingen:

  1. Gracias por este tutorial, te ha quedado muy hermoso el sombrero, feliz fin de semana:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je hoedje prachtig en ben heel benieuwd naar de andere creaties die er nog aankomen. Gelukkig dat je man je op de hoedenwinkel wees, anders had je toch heel wat gemist ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It looks fabulous. Thanks for showing how it's done.
    Hugs, Drora

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het begin ziet er weer goed uit zoals altijd bij jou ben benieuwd welke je nog meer ga maken. Veel plezier met vullen hoor!!

    GR lenie

    BeantwoordenVerwijderen