woensdag 8 mei 2013

Herinnering

Als kind woonde ik op het platteland. Naast een groot bos aan de ene kant en een, toen, een klein dorp aan de andere kant. Een beetje aan het eind van de beschaafde wereld.
Tussen het huis waar ik opgroeide en het dorp lag een lang onverhard pad. Dwars door het veen en de polder naar het dorp.
Tegenwoordig is dat pad verhard en heeft zelfs een naam en op het veen is een nieuwbouwwijk verrezen.
Op mooie zomerdagen liepen mijn moeder en ik vaak over dat pad naar het dorp. Ze had daar blijkbaar iets te doen maar dat weet ik niet meer. Ik had meer aandacht voor het pad.
Op andere zomerdagen was ik ook vaak op dat pad. Sommige stukken waren " verhard" met puin. Ik zat dan op mijn knieën en zocht naar de mooi gekleurde scherven aardewerk en stukjes glinsterend glas. Ze schitterden zo mooi in de zon.
Ik voelde me dan heel tevreden. Daar alleen op dat pad. In de zon met naast me de koeien en de paardebloemen.
Rijk met mijn mooi gekleurde scherven.
Thuis, verborg ik ze meestal onder mijn hoofdkussen, totdat mijn moeder ze vond en ze weggooide.
Nu, na zoveel jaren, heb ik op vakanties in Frankrijk waar je nog veel van die paden vind in de bergen, nog steeds de neiging om op mijn knieën te gaan liggen zoeken naar mooie scherven en stenen.
Op dit moment, in de zon, met mijn matje vol mix kraaltjes komt die herinnering aan die zomers uit mijn jeugd weer terug.
Het is het zelfde gevoel, dezelfde tevredenheid, zo met die mooie glimmertjes voor me in de zon.




Ik weet nu ook hoe ik de ketting af ga maken en hoe ik hem ga noemen.
" gevonden en verborgen".
Alvast een update......





4 opmerkingen:

  1. Ik vind die kraaltjesmixen ook altijd zo mooi, natuurlijk heb ik niet het zelfde gevoel wat jij hebt erbij, die herinneringen zijn eigen, vooral als ze uit je jeugd zijn.
    De ketting wordt wel steeds mooier, goede naam ook, gezien het verhaal erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het leuke van dat soort herinneringen vind ik dat ze soms ineens boven komen drijven. In dit geval natuurlijk door de kraaltjes.
    Bedankt voor het delen en je ketting krijgt er een extra dimensie door!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel mooi dat je dan opeens zo'n terugblik krijgt naar zo een herinnering, je ketting is prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen